Houtdruk

  • Landschappen
  • Oude glorie
  • Symbolisch
  • Vrouwen
  • Water en bruggen
  • Ex-libris

  • Overzicht-1
  • Overzicht-2
  • Boeken

  • In het begin
  • over de houtdruk

    over de houtdruk

    Filmpje!

    DE HOUTDRUK

    De omschrijving van de grafische techniek houtdruk is eenvoudigweg de afdruk van triplex op papier. De triplexplaat wordt in een mal met een haakse aanleg gelegd, nadat de kleur met behulp van een inktrol werd aangebracht. Het papier van goede kwaliteit en een deksel van karton worden via de aanlegstrook over de plank gelegd en onder de drukpers doorgehaald. Na de eerste drukgang wordt er met gutsen in het hout gesneden. De lijnen en vlakken, die tijdens het hele proces weg gegutst worden, nemen geen inkt meer op zodat de vorige kleur op het papier blijft bestaan. Stapsgewijs vormt zich het beeld via talloze drukgangen. Ten slotte is er bijna geen hout meer over. De omschreven techniek wordt ook wel de reductiehoutsnede genoemd. Een mooie Franse benaming voor deze werkwijze is bois perdu, de verloren-hout-methode. De consequentie van deze manier van drukken is dat de oplage van tevoren bepaald moet worden. Het is niet mogelijk om later meer afdrukken te maken omdat het hout immers verdwenen is.

    OVER DE ONDERWERPEN

    Vaak is een thema een tijd lang aan de orde. Het vinden van een nieuw onderwerp is nooit echt een probleem. De ervaring leert dat na verloop van tijd het verhaal zich vanzelf aandient. Het kan zijn dat het zien van een vergeten ansichtkaart het nieuwe thema is, zoals bij de serie over de Etruskische dans het geval was. Een gewone vakantie is vaak al de aanleiding om een bepaald gegeven verder uit te werken. Zolang de continuiteit in de arbeid blijft bestaan, is de inspiratie altijd aanwezig. Het ene werkstuk heeft het volgende immers al in zich. Wat is het een groot voorrecht om plezier in je werk te hebben!

    OVER GRENZEN

    Vanuit een eeuwenoude traditie is er in Oost-Europese en Aziatische landen veel meer waardering voor prenten dan in Nederland. Al heel lang organiseren Taiwan, Korea, Japan, Polen, Bulgarije en nog veel meer landen, om de twee of drie jaar tentoonstellingen met uitsluitend grafiek, afkomstig uit de hele wereld. In 2004 kreeg ik de eerste uitnodiging uit Korea voor de dertiende grafiekbiënnale van Seoel. Het geluk overkwam me dat ik geselecteerd werd en gelijk in de prijzen viel. Het juiste moment om ergens werk naar toe te sturen, valt niet af te dwingen. De tijd om over grenzen te gaan, kan zijn aangebroken zonder het echt te weten. Alles heeft zijn eigen gang.